mandag den 7. juni 2010

Akelejer og rustik....






Hvor er akelejen en smuk og frodig plante. Ikke engang den hårde vinter kunne slå dem ihjel.
Denne hvide akeleje vokser op mellem husvæggen og flisene, år efter år.



Her et endnu smukkere billede af den hvide.



Denne er mere mørk i virkeligheden, det er den blændende sol der lyser den op. Men den er da lige smuk for det.  Den vokser i vores sydbed, der mest består af vintergrønne planter.



Jeg har også akelejer i krukker. Ja jeg vil gerne have dem over det hele for jeg synes at de er så elegante og smukke. Efterhånden som jeg får organiseret min forhave, lidt efter lidt, vil jeg prøve at samle en masse forskellige akelejer.



Vi var jo til  Blomsterfestival i Lørdags og der købte jeg bl.a. denne akeleje.
Ja der kom masser af planter med hjem men det må jeg lave et nyt indlæg om...:-)



Lidt rustik må vi have med.
En gammel reol er fyldt med forskellige potter og redskab og med Madam Blå på toppen..:-)
Den står  ved siden af mit plantebord. Godt man har gamle ting og sager man kan finde frem fra gemmerne som kan være praktiske udenfor.



Ligesom den gamle vinreol. I stedet for at smide den på lossepladsen kan den få lov til at skabe lidt stemning ude på gårdspladsen. Messingklokken skal op og hænge ved siden af bagdøren, men først skal huset kalkes og vinduerne males.
DET TRÆNGES...:-o)



Så må jeg heller afslutte i akelejens navn.
Her har der småregnet hele dagen, men nu kikker en lille solstråle sig vej gennem skyerne.

Rigtig god dag til alle jer flittige mennesker...:-o)

Hej fra Lisbeth


17 kommentarer:

Blått til lyst sagde ...

Nydelige og stemningsfulle bilder!
Akeleier er sjarmerende i sin enkle eleganse. Det finnes jo så utrolig mange varianter, høye, lave, fylte, enkle - i de fleste farger. Og de frør seg! Jeg vet ikke om de er frøekte, jeg mistenker i alle fall at våre ikke er de. Enten det, eller så er det bare de mest herdige om frør seg.
Skjønne, dessuten er de vakre i buketter.

Lykke til videre med akeleier og hage :)

Camilla sagde ...

Ahh for nogle smukke billeder af de smukkeste blomster. Jeg savner en have, når jeg ser alle blomster, der vokser og spirer. Men der er noget arbejde med en have, og jeg er ikke kendt for å ha grønne fingre ;)

***Hos Mutter*** sagde ...

Meget fine billeder. Nu fortryder jeg, at jeg gravede en rød og gul akeleje op igår, for at få plads til nogle sommerasters. Men man kan jo ikke få det hele.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Jeg kan heller ikke undvære akelejer i haven, det skønne løv i det tidlige forår og så de dejlige alfeagtige blomster i massevis af nuancer. De er skønne alle dem du har på billederne, min favorit er den hvide på nr. 2 foto. Jeg kan forestille mig at det var svært at begrænse sig på blomsterfestivalen? Hyggeligt med det rustikke:)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sagde ...

Fina bilder! Speciellt den med tarracottakrukor och blå emaljburkar:-)

Härlig blogg!
Ha det gott! H.

Miss Midtjylland sagde ...

Arj, hvor er dine akelejer fine! Jeg har en enkelt sart lyserød, men jeg kan da godt se, at det langt fra er nok - nu hvor jeg har set dine - iiih, hvor er de fine!
Desuden er jeg helt pjattet med dit billede af dine fine Madam Blå ting :-)

Unknown sagde ...

Flotte billeder, jeg elsker også akelejer, man kan ikke få nok af de små fine strutskørter i haven.

Unknown sagde ...

Hei Lisbeth
herlig bilder av vakre akeleier, jeg har også mange av de i hagen. De er så nydelige, og det er hyggelig med gamle stauder.
klem...Ellen

Den glade bondepige sagde ...

Sikke nogle smukke akelejer du har....Flotte billeder

Miss Midtjylland sagde ...

Hej igen, Mrs Bucket - det kunne da være hyggeligt, hvis i kiggede forbi - får du lyst til at få tømt ud i dine ting og sager er du velkommen til at få en bod også :-) Ret sjovt, at du bor så tæt på både Lise og jeg :-)

Eva Agnes sagde ...

Hej Hyasinth!
Jag är lite avundsjuk för att du bor på landet och hör fåglar och andra djur när du öppnar fönstret om natten.
Här där jag bor finns en STOR idrottsplats med HÖGtalare och annat skrän. Plus att grannarna klipper gräs och annat med motoriserade prylar. Samt att de har högljudda fester med skrik på hlegnätterna.
Jag flyttar hem till dig hi hi hi.
Nu har jag klagat färdigt och måste säga att du fotat aklejorna helt suveränt vackert.
Kram Eva Agnes

Annika Christensen sagde ...

Tack för alla dessa fina ballerinor!
Smart med vinstället tycker jag.
Kanske hittar ett på loppis.
Skrattar alltid lika mycket åt din bild och ditt bloggnman, det gör mig så glad.
Ha det gott
Annika

Camilla sagde ...

Ikea findes dessverre ikke i Nydalen, men det afholdes på studentenes hus, en stor hall til arrangementer som denne =)

sylvia sagde ...

hei.
nydelige akeleier,elsker dem,skjønne bilder du viser her,såå vakkert i din hage,gleder meg å se dine kjøp av planter fra messen.
ønsker deg en herlig dag.
tusen takk for hilsen hos meg,det varmer,
klem fra sylvia

ANETTESHUS.COM sagde ...

Ååå, så mange vakre og sommerlige bilder!! Akeleier er jo så skjønne:)

Takk for alle hyggelige hilsener!! De settes stor pris på, skal du vite:) Ha en riktig fin helg!!

Klem klem
Anette:)

Bettina sagde ...

Så utrolig fint! Herlig å ha en sånn hage og frosse i. :)

Ha en fin lørdag!

IngunnBW sagde ...

Så skjønne akelier og vakker pynt! Jeg er sååå glad for at det er sommer nå :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails